Mer om min käpphäst vete…

Jag har ju varit på Jin Shin Jyutsu kurs i Göteborg några dagar, och en av dom grundläggande sakerna som brukar tas upp på kurser är externa faktorer, hur det kan påverka oss, och hur vi ska försöka bli mer och mer medvetna om vad det är vi utsätter oss för som kanske inte är så bra för oss – det är verkligen inte lätt! Faktorerna som brukar nämnas är:

Väder, tankar och känslor, mat/näring, syre/andningen, vatten, motion, och andra yttre faktorer som t ex olyckor av olika slag.

Vissa saker kan man ju vara mer medveten om och andra mindre, hur det påverkar oss – det som kom upp på kursen var bland annat det här med vete, och att det påverkar oss mer än vi kanske anar. En av kursdeltagarna har problem med att det svider och bränner i hennes fascia (bindväven) vid höften och neråt benet, och har inte kunnat få någon förklaring till varför, eller hur man kan avhjälpa detta. Jag har upplevt samma sak, under massor med år, och det blev bara blivit värre och värre,  tills jag nästan fick diskbråck, eftersom musklerna blev så påverkade.

Men för ca 4 år sedan så var det en homeopat som sa till mig att jag borde sluta äta gluten, vilket jag trodde var en ganska bra idé. Så jag provade alla möjliga former av glutenfri kost, först testade jag dom här “matvarianterna” som brukar finnas i dom glutenfria hyllorna i affärerna, men kände att det blev jag sämre av. Jag funderade på vad det kunde vara som gjorde att kändes värre, och lusläste ingredienslistorna på allt jag köpte, och insåg att det var vetestärkelse i mycket av det som var glutenfritt. Så jag övergick till att baka mitt eget bröd, så jag var helt säker på att det inte var några konstiga tillsatser, och använder bara mat som är naturligt glutenfritt, och använder aldrig några halvfabrikat, utan lagar mat från grunden, bara från råvaror. Man måste vara jättenoga med att läsa ingredienslistorna på i princip allt – det finns vete i så mycket matvaror, som man inte skulle kunna tro – vem skulle kunna tro att det fanns i t ex lakrits och i Geisha choklad? Som tur är äter jag nästan aldrig godis, men Geisha choklad är gott…

Men nu, 4 år senare, så är det så att den här brännande, svidande känslan runt höfterna och benen har försvunnit, och en till bonus är att mina extremt långa förkylningar med gräsliga hostor har också försvunnit. Jag brukade ha 9 månader långa förkylningar/hostor, som började någon gång i september, och gick långsamt bort i april/maj någon gång. Förra hösten kom förkylningen mycket senare, och höll på mycket kortare, och den här hösten har jag inte haft någon förkylning än. Och som sagt, det jag har ändrat är att jag har slutat äta vete. Jag äter inte heller råg eller korn, eftersom det finns gluten där också, men jag tror att det är vete som är den stora boven. Min husläkare har testat mig för glutenöverkänslighet/allergi, men dom testerna är negativa, men det börjar komma mer och mer forskning som visar att man kan bli sjuk, även om det inte syns på några tester.

För något år sedan så fick jag boken Wheat Belly i min hand:

http://www.bokus.com/bok/9781609611545/wheat-belly/

http://www.adlibris.com/se/bok/brodberoende-hur-vetet-gor-dig-fet-och-skadar-din-halsa-9789172412408

när boken blev översatt till svenska fick den titeln Brödberoende –  det tycker jag inte är en adekvat titel, det är som om folk MÅSTE äta bröd, att man ska få sin “brödfix”, precis som man kan vara sockerberoende. Men boken är intressant, jag rekommenderar den, jag fick bekräftat mycket av det jag själv hade känt, när jag läste den. Så jag fortsätter på samma sätt att låta bli att äta vete, det fungerar för mig. Det kanske går bra för andra att äta vete, men jag blir sjuk av det. Så, nu tror jag att jag har skrivit nog om min käpphäst vete för idag….

Leave a Reply

November 2013
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
