Jin Shin Jyutsu Main Central Vertical Flow

Det här energiflödet kan man kalla det viktigaste i Jin Shin Jyutsu – Philomena Dooley säger att man inte ska gå utanför dörren utan att ha gjort det här flödet, man applicerar det på sig själv varje dag. Och eftersom Mary Burmeister har flödet i sin första självhjälpsbok + att det är det enda energiflöde hon har publicerat på sin hemsida, är det förmodligen ett mycket viktigt flöde 🙂
http://jsjinc.net/pagedetails.php?id=maincentral-flow&ms=8

Image

The Main Central Vertical Flow is the source of our life energy. This pathway runs down the center of  the front of the body and back up the spine. Here is a Jin Shin Jyutsu self-help process to harmonize this pathway.

Harmonizing the Main Central regularly helps you feel centered and ensures that you will have plenty of energy. Some people find it calming and use it to fall asleep, while others like to use it to invigorate themselves upon awakening. For optimum results, use this daily.

MAIN CENTRAL VERTICAL FLOW

Step 1: Place the fingers of the right hand on the top of the head (where they will remain until step 6). Place the fingers of the left hand on your forehead between your eyebrows. Hold for 2 to 5 minutes or until the pulses you feel at your fingertips synchronize with each other.

Aids: Memory, dissipates senility, helps pituitary & pineal glands

Step 2: Now move the left fingertips to the tip of the nose. Hold them there for 2 to 5 minutes, or until the pulses synchronize.

Aids: The reproductive and digestive systems

Step 3: Move the left fingertips to your sternum (center of your chest between your breasts). Stay there for 2 to 5 minutes, or until the pulses synchronize.

Aids: Breathing, harmonizes mental/emotional projects

Step 4: Move your fingers to the base of your sternum (center of where your ribs start, above the stomach).  Hold them there for 2 to 5 minutes, or until the pulses synchronize.

Aids: Digestion, balances nervous system, helps all organs

Step 5: Move your fingers to the top of your pubic bone (above the genitals, center). Stay there for 2 to 5 minutes, or until the pulses synchronize.

Aids: exhalation, strengthens and aligns the spine

Step 6: Keep your left fingertips in place and move your right fingertips to cover your coccyx (tailbone). Hold for 2 to 5 minutes or until the pulses you feel at your fingertips synchronize with each other.

Aids: in circulation of legs and feet

Note: The right hand remains on the top of the head while the left hand moves down the body until the final step.

It’s that simple to start reducing stress and healing yourself!  Share this information with others who also want Better Health for Themselves.   

Jin Shin Jyutsu and the information on this page is not a substitute for conventional medical treatment or emergency care. If you have a medical condition, consult your regular medical professional or emergency care provider. 

Naturskyddsföreningen – om bekämpningsmedel i vår mat

Från Naturskyddsföreningens hemsida:

Nu har både Aftonbladet och SvD uppmärksammat vår artikel om vanliga bekämpningsmedel i maten. Och vi har fått in rekordmånga nya medlemmar! Läs och dela artikeln du också. För nu måste vi bli fler! Ju starkare vi blir, desto bättre kan vi backa upp forskare och stångas med kemikalieindustrin.

Eller som Aftonbladet skriver idag:

“Sämre spermier, missbildade foster och levertumörer är resultat av hormonstörande ämnen. EU-kommissionen ville förbjuda dem i bekämpningsmedel för mat. Nej, säger kemiindustrin – så nu skjuts förslaget upp.
– Det är tydligt att kemikalieindustrin kraftsamlat. Industrin har mycket större resurser än vad akademin har, och kommersiella intressen får då gå före konsekvenser för människors hälsa och miljö, säger professor Christina Rudén.”

Här är en länk till Naturskyddsföreningen:

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/3-ackliga-amnen

Och här är texten:

3 äckliga ämnen i din middag
Karbendaz…what?! De står inte på innehållsförteckningen, men kan finnas i din mat. Rester av kemiska bekämpningsmedel som ska ta död på skadedjur och svamp, men som inte passar att äta till middag. Det handlar om ämnen som ökar risken för cancer, rubbar dina hormoner eller gör att du kan få svårt att skaffa barn. Här har vi listat tre ofräscha ämnen som kan finnas i din mat, och hur du gör för att undvika dem.

1. Karbendazim

Hittas i äpplen, persikor, tomater, jordgubbar, spannmål, sockerbetor, raps, majs, sallad, gurkor, mandariner, apelsiner, päron, spenat… listan kan bli längre men vi vill inte trötta ut dig.

Karbendazim är cancerframkallande, hormonstörande och reproduktionsstörande. Ingen vet om det finns en säker gräns för hur mycket karbendazim vi människor tål.

Det här omysiga ämnet kan inte sköljas bort, utan verkar inifrån växten för att mota bort svampangrepp. Karbendazim är visserligen förbjudet i Sverige, men kan ändå hittas i vår mat. Varför det då? Jo, mycket av den mat vi äter är importerad. Och här i Sverige får vi använda tiofanatmetyl istället och restsubstansen blir… karbendazim.

2. Klormekvat

Hittas i spannmål som havre och råg, men också i vindruvor och päron.

Klormekvat är spännande eftersom det visar det ologiska i o-ekologiskt, så häng med nu! På o-ekologiska odlingar används som bekant klimatvärstingen konstgödsel eftersom det får grödor att växa så det knakar. Spannmål börjar faktiskt växa så kraftigt att de riskerar att bli så långa att de böjs och inte kan skördas. Det löser man genom att spruta på klormekvat som gör att spannmålen håller sig lagom långa.

Ska vi skratta eller gråta?

Men klormekvat är inte kul. Det misstänks störa djurs förmåga att få ungar. Tester visar att grisar fått nedsatt förmåga att få kultingar och att möss fått förändrad spermiekvalitet. I EU sprutas ämnet på en rad olika spannmål. I Sverige sprutar vi det ”bara” på råg och tester har visat att hela 80 procent av den svenska rågen innehöll rester av ämnet.

3. Ditiokarbamater

Hittas i äpplen, sallad, persika, tomater och jordgubbar. Används även på potatis och lök.

De här ämnena är cancerframkallande och reproduktionsstörande. I EU:s tester hittades de i ungefär vart femte äpple, persika och tomat. Det är ämnen som förhindrar svampangrepp och används flitigt på världens odlingar.

I Sverige har vi lyckligtvis begränsat användningen till potatis och lök, och användningen minskar.

Myndigheterna är passé på kemikaliefronten

Det här är bara tre exempel på vad som hittas i vår mat. I EU:s senaste tester hittades hundratals rester av olika bekämpningsmedel i maten. Vad säger svenska myndigheter om det här? Jo, att det inte är någon fara eftersom resterna oftast är under de gränsvärden som EU bedömer att en människa klarar av. Det är en förlegad syn på bekämpningsmedel.

Dels för att det inte finns säkra gränsvärden för de ämnen som är hormonstörande. Dels för att gränsvärdena är satta för ett bekämpningsmedel i taget. Ett. I. Taget. Ingen tar alltså hänsyn till att en människa ska klara av hundratals olika kemikalier från olika håll, varje dag, under en lång tid. Det oroar allt fler forskare, särskilt vad gäller effekterna på barn.

För det handlar inte längre om enskilda larm om giftbananer, farliga meloner och barngröt med bly. Det handlar om att världens jordbruk använder enorma mängder skadliga kemikalier. Och att det är dags att våga se konsekvenserna.

Ger du upp nu? Gör inte det!

Blir du ledsen? Orolig? Förbannad? Vi med. Men framför allt ger det oss kamplust. Därför driver vi kampanjer, stångas med beslutsfattare och pushar på politiker. Vi är 191 000 medlemmar starka – och vi blir hela tiden fler. För vi har fått nog! Vi vill ha mat som inte förstör planeten och människors hälsa.

Och du. Innan du får den där man-kan-inte-äta-någonting-nuförtiden-känslan så vill vi bara påminna om en sak. Byt till eko. Då får du mat som odlats helt utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

Jin Shin Jyutsu Mudras – handpositioner

Image

These are 8 healing mudras that are taught in Jin Shin Jyutsu. Looking at the picture, moving down the first column, then the second, here are some of the ways these can help you.
Pose #1 aids releasing of tension and stress from head to toe. It enables you to let go of things you have been handing onto.
Pose #2 Helps to revitalize your body from the toes to the head, and helps your to receive the Breath of Life.
Pose #3 helps to calm the body, releasing nervous tension or stress. It helps to revitalize all organ functions.
Pose # 4 helps to release general daily fatigue, helping by releasing worries, fears, and anger.
Pose #5 helps to revitalize all body functions…it helps to reduce or even release the daily accumulations that lead to fatigue.
Pose #6 – very powerful mudra – helps to strengthen lungs and breathing. It also helps ear problems. You can use this any time you feel short of breath, whether during exercise or with respiratory issues such as asthma.
Pose # 7 Helps release general daily tension from the head, lungs, digestive system, abdomen, and legs. Helps to release the general accumulation of “stuff” we hang on to.
Pose # 8 Helps release back tension and promote the general well-being of the whole body. Helps you to receive the Breath of Life. When you need to help fatigue, you can use any of these on their own to help. Remember that fatigue is not simple tiredness from one night of poor sleep. Fatigue is a result of running at full force or under constant stress over time.

November 2013
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930