Jin Shin Jyutsu självhjälp/egenvård med fingrarna

Att använda fingrarna för att ge sig själv eller någon annan en Jin Shin Jyutsu behandling är nog det enklaste sättet man kan börja med – i texten säger artikelförfattaren att man ska massera fingrarna – det behöver man inte göra, det räcker med att hålla om fingrarna, likaväl som när man behandlar andra “Safety Energy Locks” (som det heter) på kroppen, där håller man också bara, ingen massage behövs. Det går att hitta mer fördjupad information om fingrarna i Mary Burmeisters självhjälpsböcker, speciellt i bok 1 och bok 3 https://www.jsjinc.net/proddetail.php?prod=3set
här finns “fingertipsen” på svenska:

http://www.newsner.com/2015/11/saa-kan-dessa-7-enkla-handoevningar-goera-dig-lyckligare-paa-bara-naagra-minuter/

Så kan dessa 7 enkla handövningar göra dig lyckligare på bara några minuter.

I min bok bör man alltid följa läkarens rekommendationer, speciellt när det gäller allvarliga symtom.

För de flesta av oss, när vi känner viss smärta eller har en lindrig sjukdom som är på gång, är det enklast att gå till medicinskåpet. Men det kan också finnas andra enkla metoder för att bota vardaglig värk, smärta och ångest.

Utanför läkemedelns rike finns många smärtfria och naturliga alternativ och bland dessa är har jag hittat: zonterapi, som är en gammal läkekonst. Vi har tidigare skrivit om hur en klädnypa i örat kan ha oanade, hälsosamma effekterför vissa personer och det visade sig också fungera för några av våra läsare.

Filosofin kring zonterapi går också att applicera på varje finger på handen. Enligt den här alternativa behandlingsformen är varje finger kopplat till våra känslor. Guiden, baserad på denna studie, visar hur du genom några mycket enklare övningar med händerna kan förbättra din hälsa och ditt känslomässiga tillstånd.

Jag vet att det låter lite som hokus pokus, men jag tycker ändå det kan vara värt att testa. För vad har jag att förlora, egentligen? Även om dessa övningar aldrig bör gå före en läkares vetenskapliga utlåtande, så kan det ju ändå vara ett intressant alternativ för många.

Genom att massera handen på vissa tryckpunkter kan du skapa ett tillstånd av välmående, enligt den japansk formen av energibalansering som kallas Jin Shin Jyutsu.

1. Tummen: Mot ångest och huvudvärk.

zonen2

Som ett ankare för handen bär tummen, liksom huvudet, vikten av många beslut. Har du varit nere på sistone, eller har upplevt mer huvudvärk och nervositet sista tiden, försök att hålla i tummen och tryck försiktigt på den. Se till att inte pressa för hårt. Gör detta i tre till fem minuter, eller tills du känner dig bättre.

2. Pekfingret: Mot frustration och muskelvärk.

Pekfingret kan enligt denna teori kopplas ihop med känslan av rädsla, frustration och förvirring. Även du som problem med muskel- och ryggvärk kan må bättre genom att massera pekfingret i någon minut.

3. Långfingret: Mot ilska och trötthet.

Om du har känt dig mer trött än vanligt på sistone, eller om du har upplevt problem med blodcirkulationen, försöka sätta press på långfingret. Detta finger är främst kopplad till känslor av ilska och irritation. Att massera långfingret kan ge en avkopplande effekt och minska ångestnivåerna.

4. Ringfingret: Mot negativitet och matsmältningsproblem.

Om du känner tvivel på dig själv, eller om du har känner att du har mycket negativ energi i dig, så testa att massera ringfingret. När du gör dessa övningar, kom ihåg att alltid vara lugn och kontrollera din andning. Det ska hjälpa.

5. Lillfingret: Mot nervositet och stress.

Vanligast är lillfingret kopplas till ett tillstånd av låg självkänsla. Du kan vara att du överanalyserar situationer, eller att dömer någon lite för hårt. När du masserar lingfingret, försök att släppa taget om den checklista över saker som tynger ner dig. Detta kan hjälpa att rensa ditt sinne och vara i nuet.

6. Handflatan: Mot illamående och spänningar.

Handflatan är en viktig del också. Du kan antingen trycka i mitten av handflatan, eller massera handflatan i cirkelrörelser. Enligt zonterapi kan massage av handflatan även hjälpa mot illamående, diarré och förstoppning.

7. Handflatan: Mot blodcirkulation och för styrka.

Detta är ett alternativ till övningen ovan. Vissa tycker också att hålla denna position för dem närmare meditation och lugnet.Kommer du att prova dessa enkla övningar hemma? Jag tror i alla fall att jag kommer testa några!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

February 2016
M T W T F S S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  
%d bloggers like this: