Om socker/fruktos – Sanna Ehdin Anandala

Här är ett utdrag från Sanna Ehdin Anandalas bok “Den självläkande människan”
och här är hennes hemsida:
http://www.ehdin.com/?lang=swe 

Fruktos den nya sockerdöden
Allt som är sött är inte socker. Industrin har tagit fram en rad nya varianter, och i läsken har sockret ersatts av stärkelsesirap. Det består av ungefär 55 procent fruktos och 45 procent glukos och det är ännu mer skadligt och fettbildande än det rena sockret.

Visste du att stärkelsesirap (modifierad stärkelse eller fruktos) kan ge fettlever och samma skador som hos en alkoholist – fast man inte dricker någon alkohol? Det gör att levercellerna blåser upp som ballonger och sprängs – för att sedan inte repareras vilket levern annars gör (självläker).

Dessutom ger fruktos fetma genom att lura din metabolism och störa den normala aptitkontrollen. Man får inte mättnad utan vill bara ha mer och mer… Hög konsumtion av fruktos leder till viktökning, putmage, ökad LDL (inflammationskolesterolet), minskat HDL (skyddande kolesterolet), höjda blodfetter, höjt blodsocker och högt blodtryck – alla symtom på klassiskt metabolt syndrom.

––>> Den modifierade stärkelsen är tyvärr den nya sockerdöden, eftersom den finns överallt: i läsk, godis, bakverk, industriprocessad mat, såser, dressingar, färdigmat och så vidare. Läs på förpackningen där den kallas för olika namn som stärkelsesirap, maltodextrin, modifierad stärkelse, maltitol.

Vi äter i snitt knappt 40 kg socker per person och år men den modifierade stärkelsen utgör minst lika mycket. I USA står den för 40 procent av sötningen eftersom det är en billig industribulkprodukt. Sett bara på läskkonsumtionen per år är den 88 liter per person i Sverige, och bara det innebär cirka nio kg.

Utöver det äter svenskarna 17 kg godis per person och år, vilket är en ökning med 76 procent sedan 1980. Svenskar äter mest godis i världen och dubbelt så mycket som genomsnittet i EU. Jämför med vår bärkonsumtion på två kilo per person och år – den kan vi med fördel öka för bär är mycket nyttigt. Hallon till exempel innehåller bara tre procent kolhydrater men har hög antioxidativ effekt med sina nyttiga fytonutrienter som cyanidin. I godis är det mesta bara stärkelsesirap numera, till exempel innehåller geléhallon enbart maltitol.

Fruktos har ansetts som bra tidigare för det höjer inte insulinnivåerna, men däremot ökar det radikalt insulinresistens. Det är mycket farligare eftersom det är ett förstadium till diabetes. Det är normalt att tillfälligt få högre insulinnivåer i blodet, men stannar de förhöjda blir resultatet insulinresistens (se sid XXX). Dessutom riskerar man att få leverskador, förhöjda blodfetter och en hel rad andra hälsoproblem för att:

• Fruktos bryts ner i levern precis som alkohol och producerar många liknande bieffekter, inklusive ölmagen (bukfetma).

• Folk äter 400-800 procent mer fruktos nu än vi gjorde för 100 år sedan eftersom det finns i den mesta processade industrimaten, läsk och godis.

• Fruktos omvandlas direkt till farliga fetter, vilket är ett av skälen till att fruktos är den ledande orsaken till fetman.

• Fruktos höjer även halten av urinsyra, och det är farligare än förhöjda kolesterolnivåer eftersom det ger en kronisk, låggradig inflammation som ökar risken för hjärtkärlsjukdom, hjärtattack, cancer, artrit och förtidigt åldrande.

När du äter vanligt socker bryts endast 20 procent av dess glukos ner i levern, för det används som bränslekälla i cellerna direkt efter konsumtion. Det gäller för små mängder, men undvik alla stora intag av socker.

Fruktosens metabolism är mycket lik alkoholens nedbrytning i kroppen, och det ger en rad toxiska effekter inklusive en icke-alkoholrelaterad fettlever. Dessa förändringar ser man inte hos människor som äter stärkelse eller glukos, så det är fruktos är den dåliga kolhydraten. Detta om man äter mer än 25 gram per dag, vilket motsvarar det genomsnittliga intaget via läsk i Sverige. Det göms under en rad namn på förpackningarna, och står det inte socker eller sukros är det sannolikt modifierad stärkelse.

Man kan också bli sensiterad till fruktos, vilket innebär att ju mer du äter desto effektivare tar kroppen upp det, och ju mer du tar upp desto större skador blir det, vilket leder till att man även blir mer känslig för de toxiska effekterna. Modifierad stärkelsesirap borde förbjudas eftersom en så tydlig koppling har visats vetenskapligt till ökning av fetma och metabolt syndrom.

Det är alltså inte snällt att ge sina barn eller barnbarn läsk och godis, för läsk ger fläsk, båda dessa är långsamma dödare och barnen riskerar få hälsoproblem när de blir runt 30 år. I USA finns nu den första generationen där många är infertila och tyvärr inte heller kommer att överleva sina föräldrar.

– Ur Nya Självläkande människan, © Sanna Ehdin Anandala 2014 – fritt att dela förstås!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

February 2016
M T W T F S S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29  
%d bloggers like this: