Artikel: Kinesisk medicin – vad du bör veta om sötsaker

Om vi blir sugna på socker borde det räcka att äta morötter, sötpotatis och liknande rotfrukter – jag äter t o m väldigt lite ris numera, har nästan slutat, eftersom det är så blodsockerhöjande – vi behöver inget annat socker, vi äter alldeles för mycket konstiga sockerprodukter nuförtiden…

http://www.epochtimes.se/kinesisk-medicin-vad-du-bor-veta-om-sotsaker/

Traditionell kinesisk medicin: Vad du bör veta om sötsaker

Idag äter vi betydligt mer socker än förr. Socker intas i form av godis eller dolt i olika livsmedel. Vi anser att socker inte är bra för oss, och att det bör undvikas, men enligt traditionell kinesisk medicin betraktas sötsaker långt mer nyanserat.

Här är några saker som är bra att känna till om sötsaker:

Varje organsystem är kopplat till en speciell smak, som stärker systemet, men för mycket smak belastar det. Inom kinesisk medicin påverkar smaken av sötma magsäck och mjälte; kroppens matsmältningssystem.

Det är naturligt att längta efter något lite sött efter en måltid, eftersom den söta smaken fungerar som en matsmältare. Så en bit frukt eller en liten bit choklad hjälper dig att slappna av och smälta maten. Om du däremot äter för stora mängder av sötsaker så överbelastar det matsmältningsprocessen.

För mycket socker orsakar fukt

När matsmältningen är överbelastad med sötsaker resulterar det vanligtvis i ett tillstånd som inom traditionell kinesisk medicin kallas ”fukt”. Fukt innebär att matsmältningen blir ansträngd, och inte kan tillgodogöra sig vätskor som den ska. Din kropp behöver fukt, men när matsmältningsprocessen inte fungerar riktigt blir det för fuktigt och det resulterar i att fukten lägger sig ”i pölar”.

Problem som jästinfektioner, fotsvamp, urinvägsinfektioner, vätskeansamling, muntorsk och även överflödigt kroppsfett anses vara konsekvenser av kroppens fuktiga ”pölar”.

Det kan även uppstå andra negativa följder. Om fukten kvarstår en längre tid blir den också varm. I väst översätter man tillståndet till ”inflammation”. Sjukdomstillstånd såsom gikt, artrit, infektioner, bältros, IBS, och problem med bihålorna, anses vara tillstånd kopplade till fukt tillsammans med värme, enligt kinesisk medicin.

När du känner ett överdrivet, okontrollerat begär efter sötsaker kan det vara ett tecken på att din matsmältning är ansträngd. Tyvärr blir problemen värre om man ger efter för begäret.

Dessutom, ju sötare maten är desto mer fukt uppstår det i kroppen.

Ät rätt sorts sötsaker

Nu till de goda nyheterna, för något lätt sötat kan faktiskt vara närande eftersom det kan fylla kroppen med energi, blod och näringsämnen. Men du behöver bara lite av det lätt sötade och det ska vara av rätt sort.

Rätt sorts söta livsmedel är de som anses vara fullt söta. De värmer och är närande, och där innefattas långsamma kolhydrater, proteiner, ris, sötpotatis och rotfrukter.

”Tomma” sötsaker bör undvikas eller bara ätas i små mängder. De tenderar att vara ”kylande”. Till tomma sötsaker räknas enkla sockerarter, raffinerade kolhydrater, juice, honung, råsocker, konstgjorda sötningsmedel och frukt. Med undantag av frukt, kan de bara erbjuda tomma kalorier. De ger inte mycket näring och framkallar fukt.

Tyvärr så tenderar vi att längta efter onyttiga sötsaker som godis och söta bakverk när vår energinivå är låg. Men det är ”fullsötade” livsmedel som kroppen behöver för att tillfredsställa våra behov och få dem att försvinna för gott.

Artikeln publicerades ursprungligen på acupuncturetwincities.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: