Artikel: Bästa sommarmaten enligt kinesisk medicin

Här är en artikel från Lynn Jaffee – om man vill fördjupa sig lite mer i det där med kinesisk kostlära finns t ex Peter Torsells bok:

http://www.adlibris.com/se/bok/kinesisk-kostlara-9789163091360

http://www.epochtimes.se/basta-sommarmaten-enligt-kinesisk-medicin/

 

Vi tycker alla om att äta god mat. Vi förstår också att viss mat är bättre för hälsan än annan. Kinesisk medicin tar detta koncept ett steg längre, och ser på mat som medicin som man äter tre gånger om dagen.

Det finns ett talesätt inom kinesisk medicin: först ska man behandla en sjukdom med rätt mat, och bara om det inte hjälper ska man vända sig till akupunktur och örter.

Mat-terapi är en viktig och effektiv del av den kinesiska medicinen, och det finns goda anledningar till detta; det är både billigt och kan utövas i hemmet. Matens läkande process baseras på ett antal principer, inklusive att välja mat som är lättsmält och lämplig för just den egna särskilda hälsosituationen.

Man väljer livsmedel utifrån deras specifika sätt att verka, exempelvis utdrivande, uttorkande eller närande, och dess temperatur. Under vissa tider på året kan matens temperatur spela en roll i hur man känner sig och det allmäna hälsotillståndet. Det är särskilt så under den varmaste tiden, sommaren.

Sommarlivsmedel

När man tänker på matens temperatur kanske man tänker på hur den känns i munnen. Men inom kinesisk medicin har livsmedel också en inneboende temperatur, som antingen kan värma eller kyla ens kropp när man äter det. Mat kan vara het, varm, neutral, kall eller iskall. Vissa uppenbart heta livsmedel, såsom ingefära och chili, gör att man känner sig varm och kan till och med börja svettas. Generellt är temperaturen och effekten hos ett livsmedel väldigt subtil, men samtidigt mycket verklig.

De flesta livsmedel som skördas på sommaren är kalla till sin natur. Genom att äta sommarens livsmedel kyler man ner kroppen och undviker något som kallas för sommarhetta. Sommarhetta är ett sjukdomsämne som endast förekommer i hett och fuktigt väder. Det är det som orsakar den där kväljande, trötta känslan man kan få under de hetaste och fuktigaste sommardagarna.

Så vad bör du äta i sommar?

Satsa på kalla livsmedel såsom: gurka, tomat, melon, rabarber, mungbönor, groddar, citrusfrukter, banan och maskrosblad.

Kalla livsmedel (inte iskalla) inkluderar de flesta frukter, spenat, zucchini, sallad och de flesta grönsaker, kål, bok choy, selleri och mynta (tips: gör ett gott iste med mynta).

Om du börjar känna dig illamående under de varmaste dagarna på året, ät vattenmelon. Den är kall till sin natur, är fullpackad med vatten och perfekt mot sommarhetta. Gott!

Lynn Jaffee är licenserad akupunktör och författare till ”Simple Steps: The Chinese Way to Better Health.”

Nio skäl till att dricka citronvatten på morgonen

Traditionell kinesisk medicin: Vad du bör veta om sötsaker

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: