Artikel av Kerstin Unger-Salén: Lev ett vitalt liv och åldras frisk (del 1)

http://newsvoice.se/2016/04/29/lev-ett-vitalt-liv-och-aldras-frisk-del-1-skalen-till-alderssjukdomar/

Lev ett vitalt liv och åldras frisk – Del 1 – Skälen till ålderssjukdomar

29 Apr, 2016 By 

Det finns anledningar till varför många människor drabbas av kroniska degenerativa sjukdomar som diabetes 2, alzheimers, hjärtsjukdomar och cancer. Tyvärr inte bara när de blir äldre för sjukdomarna har börjat krypa ner i åldrarna. Vi lever längre, men är mer sjuka. De skriver Kerstin Unger Salén som driver ett hälsocenter på Mallorca. I denna artikel kommer hon att krita upp hur du kan leva ett vitalt liv och åldras frisk.

Text: Kerstin Unger Salén (CasBernats.com), blogg: Alltomcancer.com | Läs även: ”Hur gjorde Kerstin för att bota sin cancer?” | Foto: Crestock.com

De flesta tror antagligen att sjukligheten är en naturlig utveckling som man får acceptera, men så behöver det inte vara. Man kan t.o.m. återställa en del föråldringssymptom genom ändrade vanor och vi kan åldras friska och leva ett vitalt liv.

Vilka är skälen till ålderssjukdomar och att de tycks blir alltmer vanliga?

Organiska miljögifter

Människan utvecklades långt innan omkring 80 000 giftiga industri kemikalier introducerades i vår miljö. Genom att barn och äldre vaccineras mer och mer och ett flertal vacciner innehåller tungmetaller (de finns i de flesta vaccinerna även till barn), samtidigt som luft, hav och jordar förorenas kontinuerligt, har människokroppen blivit en avstjälpningsplats för gifter samt tungmetaller såsom kvicksilver och bly.

Kroppen är inte förberedd eller utrustad att kunna ta hand om den stor mängd gifter och främmande kemikalier som finns i miljön och i maten. Visserligen har den ett antal redskap och försvar till sitt förfogande men har svårt för att kunna stå emot den mängd ohälsosamma ämnen som finns idag. Det är en gradvis utveckling som blivit ohållbar.

I och med att kroppens system belastas alltmer lider många av kroniska inflammationer och nedsatt immunförsvar som leder till åtskilliga hälsorisker.

Elektromagnetisk strålning och fält – joniserad strålning

Förr, och det är inte så länge sedan, fanns inte elektromagnetisk strålning annat från åska och andra naturfenomen. Idag däremot finns den överallt och kontinuerligt genom radiomaster, internet, mobiler och datorer samt hushållsapparater, mikrovågsungnar och mycket annat. Allt detta är ett relativt nytt och vilka konsekvenser allt detta kommer att ha börjar vi först nu ana.

Många dimridåer från de företag som har ekonomiska intressen i att vi hålls i ignorans har fördröjt det som nu börjar bli uppenbart. Strålning har ett antal negativa effekter där risken för cancer förmodligen är det värsta hotet.

Människan utsätts för väsentligen större mängd joniserad strålning eftersom röntgen blivit allt vanligare vid hälsoundersökningar och under pågående behandlingar. Röntgenstrålar är inte heller hälsosamma.

Det finns hopp

Vi lever längre, men har fått fler krämpor och kroniska sjukdomar. Det betyder inte att vi är hjälplösa eller att vi ska acceptera en den här utvecklingen.

Genombrott inom molekulär biologi och genetik har vidgat vår förståelse hur viktig kosten är och att den kan aktivera eller deaktivera gener och till och med få dem ha olika uttryck. Vi vet också att kropp och celler svarar mot vilken näringsämnen vi äter.

Modern forskning har kommit långt i att kartlägga kroppens olika funktioner och vilken mat och livsstil som är mest gynnsam för att motverka diabetes2, cancer, hjärtsjukdomar, Parkinsons och Alzheimers.

På vilket sätt kan vi hjälpa kroppen återvinna en hälsosam balans?

Egentligen är det inte så svårt. Det finns ett antal enkla förhållningssätt med mat, dryck, kosttillägg och motion som uppnår fantastiska resultat.

En grundläggande regel är att börja avlägsna ohälsosamma matvaror från skafferi eller kylskåp, så även skönhetsmedel (byt ut dyra krämer mot fina oljor och ekologiska krämer från hälsokosten) samt rengöringsmedel som innehåller gifttiga produkter till ekoprodukter.

Genom att minska bördan hjälper vi kroppen att klara av sin egen avgiftning, men vi kan också detoxa på ett naturligt sätt med mycket frukt och grönsaker samtidigt som vi bygger upp immunförsvaret genom extra näringsfylld mat, rik på antioxidanter.

Mat är medicin och vi är vad vi äter

Jag vet att det kanske inte är så lätt att ändra matvanor, men om alla visste hur mycket bättre man känner sig, vilken energi man får, hur mycket man slipper bli sjuk, hur gott tarmarna mår och vilken lyster huden får, skulle de flesta inte tveka tror jag.

De flesta är eniga om att många sjukdomar börjar i tarmarna. Där sitter också en stor del av immunförsvaret.

Fetterna

Ett skäl att människor äter felaktigt beror på att vi vilseletts om vilken kost som är bra att äta. Socialstyrelsen och Livsmedelsverket, vissa läkare och näringsexperter får ta på sig ansvar för att ha förvillat och missvisat oss. Fett är ett sådant område.

De flesta har nog hört att vi behöver kolhydrater och glukos för att få energi. Visst kan vi tillgodogöra oss energi från kolhydrater men vi kan och bör gärna hämta energi från fett. Det är en alldeles utmärkt energikälla och att använda och hjälper oss dessutom hålla vikten och förebygga cancer. Därför är det en god idé att ersätta kolhydrater med bra fett och högklassigt protein.

Allmänheten uppmanas äta mindre fett för att fett anses göra oss feta och ge oss hjärtsjukdomar. I själva verket visar forskningen att det är precis tvärtom.

Konsekvensen av denna felaktiga propaganda är att vi istället äter en alldeles för sockerhaltig och glukosskapande mat (kolhydrater omvandlas till glukos) som ökar blodsocker och insulin- produktion. Det i sin tur leder till att fetter samlas i kroppen, vi ökar i vikt, blir kroniskt inflammerade och ämnesomsättningen fungerar långsammare.

Är fett inte syndabocken?

Enligt forskning motverkar bra fetter hjärtsjukdomar, demens, Alzheimers, diabetes 2, fetma och cancer.

Visst finns det dåliga fetter som man bör undvika och för mycket fett som lagras i kroppen är definitivt inte bra, men i regel leder inte bra fetter till övervikt, tvärtom. Äter vi mindre kolhydrater måste ju kroppen bränna fett istället.

Bild: Smör – Foto: Crestock

Inflammation

Inflammation istället för kolesterol är problemet som driver många degenerativa sjukdomar och som gör att vi går upp i vikt, blir sjuka och åldras fortare.

Inflammation i sig är inte skadlig eftersom det får eventuella skador att läkas, men det andra stadiet av en inflammation märks inte till en början, är mera kronisk och mycket skadlig.

Vad åstadkommer kronisk inflammation?

Rekommendation av myndigheter och det medicinska etablissemanget att vi ska äta kost som innehåller låga fetthalter och mer kolhydrater har lett till en epidemi av fetma och diabetes.

Industriframställd mat, rökning, kemikalier och miljögifter, främmande ämnen, E- ämnen, avgaser, pesticider, fria radikaler, röntgenstrålning och strålning från mobiler och datorer och WiFi samt tungmetaller från vacciner och fisk är bara några exempel.

Kan du minska din exponering av allt detta har man gjort sig själv en stor tjänst.

Kronisk inflammation ökar framför allt av den mat vi äter

Maten innehåller för mycket:

  • socker,
  • transfetter,
  • raffinerade kolhydrater (vitt bröd, vitt ris, vit spagetti, pizza, bagels och vitt bröd som varar i evigheter), smaksättningsmedel,
  • E ämnen,
  • Vegetabiliska högraffinerade fetter (Becel och Flora, solros och palmolja) är inte heller inte att rekommendera och bör ersättas med bra fetter såsom ekologiskt kokosfett, riktigt smör, kallpressad olivolja och ghee.

Brist på motion, för lite sömn och för mycket stress driver också på en inflammation.

Den goda nyheten är att med vissa justeringar kan vi skapa en hälsosam framtid.

Färsk, oförstörd, naturlig och riktig mat till skillnad från näringsfattig mat med tomma kalorier, ger energi och göra oss mätta i flera timmar.

Mat ska inte dränera kroppens energi och ge sockersug.

Vi måste fråga oss hur vi vill göra: Ge kroppen näring eller fylla den med ingredienser som så småningom gör kroppen sjuk?

Läs mer i del 2 som publiceras snart: ”Lev ett vitalt liv och åldras frisk – Del 2 – Att förebygga åldrande och degenerativa sjukdomar”

Text: Kerstin Unger Salén (CasBernats.com), blogg: Alltomcancer.com | Läs även: ”Hur gjorde Kerstin för att bota sin cancer?”

 

Advertisements